ЮРИДИЧНІ АКЦЕНТИ ЗЕМЕЛЬНОГО ПРАВА

  • Дата публікації: 14.09.2018
  • Автор: Владислав Кисіль
  • Практика: Нерухомість і будівництво
  • Ґалузі: Учасники ринку нерухомості, Сількогосподарські компанії

УДОСКОНАЛЕНО МЕХАНІЗМ ВИКОРИСТАННЯ МАСИВІВ С/Г ЗЕМЕЛЬ

10.07.2018 р. Верховна рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні» (далі - «Закон») яким запроваджені наступні нововведення:

ПРАВО КОЛЕКТИВНОЇ ВЛАСНОСТІ НА ЗЕМЛЮ

Закон визначив правовий статус земель колективної власності, які залишилися після розпаювання.

З 1 січня 2019 р., землі, які були у власності припинених колективних сільськогосподарських підприємств (КСП), перейдуть у власність територіальних громад, на території яких вони розташовані (крім земельних ділянок, які станом на цю дату перебувають у приватній власності).

Власникам невитребуваних земельних часток (паїв) або їх спадкоємцям надано строк до 1 січня 2025 року для оформлення права власності на земельну ділянку. В іншому випадку вважається, що вони відмовилися від одержання земельної ділянки.

Землі, що залишилися у колективній власності реорганізованих КСП, можуть бути розподілені членами таких підприємств. Це можливо за наступних умов:

- колективне підприємство не було припинено як юридична особа,

- такі землі не передані комусь у власність,

- більшість осіб, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю), надали згоду.

Якщо землі не будуть розподілені до 1 січня 2019 року, то відповідна рада організовує розподіл земель.

У іншому випадку, після 1 січня 2025 року, місцеві ради можуть звернутися до суду для передання цих земель у комунальну власність у порядку визнання майна безхазяйним.

КОНСОЛІДАЦІЯ ЗЕМЕЛЬ

Власники земельних ділянок сільськогосподарського призначення  можуть обмінюватися такими земельними ділянками. Обмін земельними ділянками державної або комунальної власності (приватної – на період дії мораторію) можливий у разі, якщо обидві земельні ділянки мають однакову нормативну грошову оцінку або різниця між НГО становить не більш як 10 відсотків.

Закон надає додаткові можливості особам, яким належить право користування (оренда, емфітевзис) земельними ділянками загальною площею не менш як 75 відсотків усіх земель масиву. Зокрема, для спрощення землекористування та консолідації земель, такі землекористувачі можуть укладати договори оренди та суборенди суміжних земельних ділянок шляхом обміну із власниками.

Також, орендарі (суборендарі) отримали право обміну належними їм правами користування земельними ділянками шляхом укладання між ними договорів оренди (суборенди). Отримання згоди власника суборендарем не вимагається, проте орендар повинен письмово повідомити власника протягом 5 днів з дня державної реєстрації права суборенди.

Просимо звернути Вашу увагу, що новий Закон також обмежує строк емфітевзису (користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб) до 50 років.

ЛІСОСМУГИ ТА ПОЛЬОВІ ДОРОГИ

Земельні торги не проводяться для отримання в оренду земельної ділянки державної чи комунальної власності під польовими дорогами для власників та/або користувачів суміжних земельних ділянок. Такі ділянки можуть використовуватися землевласниками (землекористувачами) для проходу чи для вирощування сільськогосподарської продукції.

 Земельні ділянки під полезахисними лісовими смугами можуть бути передані в оренду. Для цього договір оренди має визначати обов’язок орендаря зберігати такі смуги і забезпечувати виконання ними вітрозахисної функції.

Новий Закон спрямований на покращення регулювання користування земельними ділянками, особливо, масивами земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству.

Просимо звернути Вашу увагу, що Закон набирає чинності 1 січня 2019 року.

ВДОСКОНАЛЕНО РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ЕНЕРГЕТИКИ

4 вересня 2018 р. Верховна рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо інвестиційної привабливості будівництва об’єктів відновлювальної енергетики)».

Згідно із останнім проектом закону, опублікованим на сайті парламенту, запропоновано виключити із класу середніх наслідків СС2 об’єкти, «які виробляють електричну енергію з енергії вітру», та віднести їх до класу СС1 - незначні наслідки. Таким чином буде значно спрощено будівництво та введення в експлуатацію подібних об’єктів.

Владислав Кисіль

Партнер

КПД Консалтинг

 

 

Михайло Семка

Старший юрист

КПД Консалтинг

 

 

Анастасія Поліщук

Юрист

КПД Консалтинг

 

 

Якщо у Вас виникли питання щодо зазначеної теми, будь ласка, звертайтеся до Владислава Киселя (v.kysil@kpdconsulting.com.ua). Будемо раді Вам допомогти і надати додаткову інформацію.

Завжди раді співпраці з Вами заради підвищення ефективності Вашого бізнесу. Інформація, що міститься у цьому огляді, не призначена для  надання юридичної консультації та не може розглядатися або тлумачитися як заміна спеціальної консультації щодо конкретної ситуації.